Monday, June 08, 2009

DIY lampu dining plak

Kisahnya lampu dining area. Lampu asal yg dipasang wireman upahan no.1 telah diarahkan cabut oleh saya sbb contractor salah amik lampu kat kedai. Lain yg saya nak..lain yg diorg pasang. Oleh kerana terlalu lama menanti wireman upahan no.2 pasang lampu gantian tersebut, makin lame saya makin naik hangin lalu bertukar menjadi wireman jadi-jadian. Hahah! Hasilnya saya ambil keputusan untuk pasang sendiri. Huby jadi mangsa lah utk siri DIY ni.

Oleh kerana besi utk attach lampu dah dipasang oleh wireman no.1 untuk lampu lama, maka lebih senang lah kerja saya n hubby. Kami mmg gunakan sepenuhnyer tools yg ditinggalkan oleh wireman no.2 utk kerja² DIY kali ni. Dari skru hinggalah ke test pen.


Lepas kami dah pastikan mane satu suis utk lampu dining ni menggunakan test pen, kami off la suis tu. Kalo tak ade yg jadi daging salai atas meja makan. Kami adjust panjang cable lampu ikut kesesuaian dan citarasa serta mengambil kire kipas yg ligat berpusing di sebelah point lampu tu. (Maap yer saya mmg duduk atas meja makan tu). Ni ler part yg plg susah sbb ade 3 cable halus yg nak di selarikan... hubby jd mangsa tukang pegang cable tu, saya plak check ...sama panjang ke tak ehehhe! Berat ooo.. sarang lampu ni.
Thanks papa for ur help!


Agak² dah selari, kami check wire yg ade pada lampu tu tade warna hitam atau merah. Dedua putih, so kalo bantai matchkan pada wire merah atau hitam pada siling tu...sifirnyer tetap akan menyala. InsyaAllah heheh! (jgn ikut yer..sila rujuk pada pakar). Cuma yg pasti wire hijau yg melekat pada cap lampu tu mmg sifirnyer untuk wire hijau yg ada pada siling. Sila abaikan ruang tamu saya yg bersepah tu yer.


Selepas 20 minit berpeluh ketiak bersama hubby kami berjaya attachkan sarang lampu ni ke siling dan yang paling gembira, sifir bantai kami menjadik. Halogen light bulbs yg. halus pada sarang lampu menyala biru! Tapi ini bukan bermakna kerja saya selesai. Sila lihat bala seterusnyer yang menanti...


Nampak cantik bukan? Ni lah bala yg seterusnya utk kami. Hubby surrender takmau usik crystal ball nih. Takut pecah katanya. So saya terpaksalah kait satu² sebelum attachkan pada sarang lampu.


Selamat berjayalah yer! Naik terbuntang bijik mata nak pasang mende nih.


Oleh kerana kurang kesabaran, saya cuba pasang satu. Sila lihat piring diatas halogen bulbs tu, sepatutnya saya cabut grey sticker yg factory pasang utk elakkan piring tu tercalar. Tapi sbb excited sgt lepas dah pasang semua crystal ball, baru saya perasan tade pantulan cahaya pada piring. So imaginelah dengan crystal ball yg lebat tu saya cabut sticker pada piring. Maklumlah tak pernah pasang lampu mcm ni. Manual tade plak tu, layan jer heheh!


Masih belum sedar yg grey sticker pada piring perlu dicabut.


Nah... glittering kan? Heheh..mase ni dah cabut grey sticker pada piring atas tu. You can see the lighting reflect on the plate. Ala² mirror gitu. Kalo click large view, saya belum cabut plastik yg bungkus sarang lampu tu.


Ha..kita zoom out skit. Dah siappppp...! Mmg patut la upah pasang lampu mcm nih charge nyer mahal. Rumit dan leceh. Papepon saya dah DIY lampu ni. Lepas ni tade org boleh kelentong saya pasal lampu crystal mcm nih.

6 comments:

21 Closet said...

best nye hias rumah... macam main sims city jadi kenyataannnn

++ hainey ++ said...

best2 nak lagi tgk tempat2 lain ok...anyway melor nak tanye kayu2 yg jadi divider tu bape hengget ye nak buat??

Melor Rahman said...

melal.. meh la ko tolong hias rumah aku hahah! hainey, kalo tak silap aku sebatang tu dlm 120-150 kot. Aku dah lopa sbb kontraktor quote skali ngn plaster ceiling.

rillys said...

bravo! seb baik laki bini mcgyver...

fadh said...

wahhh... cam showroom umah melor! lampu pun cantik!

Melor Rahman said...

show room lah sgt. kalo wide view tu semua org pengsan kak fadh..mcm setinggan.