Wednesday, June 10, 2009

Tetralogy Laskar Pelangi

Sebenar-benarnya saya mmg dah lame tak ambil tahu sgt pasal film. Kalau zaman study dulu, pantang ada art film pasti ada yg sebarkan. Maklumlah student mas mmg suka yg pelik². Antara yg teruk kami dikerjakan lecturer, dipaksa tonton movie Apes 1 jam setengah yg tak berdialog kemudian dijadikan assignment. Mungkin sebab dh diajar melihat movie untuk mengupas isi, mengkaji character dan melihat bukan sekadar berhibur. Kadangkala sengaja mencari silap krew atau camera setting or continuity error dlm movie. Belajar melihat dari belakang tabir. Pakkal bukan majoring Film Animation tapi Media Innovation yg. lebih menjurus ke advertising.

Asal jodoh saya dengan Laskar Pelangi bermula bila keluar lunch bersama 2 rakan baik yg. masih anak dara sunti tu... si Elmo dan Jujus 2 minggu lepas. Terdengar lagu Laskar Pelangi di radio. Jujus bukak cerita pasal movienya yang sedih dan touching. Balik saja dari lunch saya terus search dlm. server torrent student - Jumpa! Rezeki. Actually movie ni berasal dari buku cerita bertajuk Laskar Pelangi, penulisnya Andrea Hirata satu lagi penulis Indonesia yang saya bakal ikuti karyanya. Pagi ni ber Y! Jujus, dapat link Sastra Belitong dari dia. Rupanya cerita anak² Melayu tanah Belitong ni ada sambungan, bukan sekadar trilogy tapi tetralogy. Info dari Jujus, buku Edensor dan proses pembikinan film. Tahun depan dijangka siap. Ni senarai tetralogy Laskar Pelangi.



Saya dah cek di MPHONLINE cuma ade 2 buku. Buku 1 dan 3. Harganya pun taklah mahal, affordable. RM26-RM28. Satu bulan beli satu. Tetralogy Laskar Pelangi will be next in line for me to read! Heheh! Lagipun dan lama saya tak membaca novel sejak trilogy kisah si Saifudin aka Laksaman Sunan, karya Ramlee Awang Murshid. Jln ceritanya bukan sekadar kisah cinta, tapi membawa pembaca supaya mengagumi kekuasaan Allah SWT. Lebih kepada pendekatan rohani dengan mencontohi keperibadian character Laksamana Sunan rekaan Ramli.


Trilogy ni kalo ade yg. nak filmkan saya rasa dari jln ceritanya PGL boleh kalah :) dan saya antara yg awal akan pergi beli tiket heheh!

Panjang pulak entry saya ni. Mmg byk lagi yang nak saya kongsi walopon saya tahu ntah berapa kerat yg singgah ke sini. Sekurangnya bila singgah kesini ada yang dpt kalian bawa pulang untuk diri sendiri. Oklah... jom kita layan clip video Laskar Pelangi ni.


No comments: